تعمير واترپمپ خودروهاي رنو

تعمير انواع خودروهاي رنو

چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۰۳

تعمير واترپمپ خودروهاي رنو

۲ بازديد

موتورهاي احتراق داخلي از احتراق هاي كوچك متوالي قدرت مي گيرند. اين فرآيند گرماي زيادي ايجاد مي كنند كه در صورت عدم كنترل مي تواند به موتور آسيب برساند.

خوشبختانه سيستم خنك كننده در وسيله نقليه با استفاده از واتر پمپ و به جريان انداختن مايع خنك كننده يا همان ضد يخ مانع از آسيب رسيدن به قطعات موتور خودرو مي شود.

 تعميرگاه كوليوس

هنگامي كه موتور وسيله نقليه در حال كار است، مايع خنك كننده وارد واترپمپ مي شود. ميل لنگ، پروانه واتر پمپ را به كار مي اندازد و اين پره ها مايع خنك كننده را در سرتاسر موتور به گردش در مي آورد.

مايع خنك كننده موتور توسط پره هاي پمپ به داخل سر سيلندر و بلوك موتور منتقل مي شود، سپس درون رادياتور جريان مي يابد و دوباره به واتر پمپ مي رود و اين فرآيند بصورت پيوسته انجام مي گيرد و سرعت چرخش مايع خنك كننده بستگي به دور موتور دارد، اگر اين كار به درستي انجام نگيرد، گرماي موتور به شدت افزايش خواهد يافت و مي تواند به موتور آسيب برساند.

تعميرواترپمپ ال نود | تعميرواترپمپ مگان | خرابي واترپمپ رنو | واترپمپ اصل رنو

تعميرواترپمپ ال نود | تعميرواترپمپ مگان | خرابي واترپمپ رنو | واترپمپ اصل رنو

گرماي بيش از حد موتور مي تواند به سرعت به خرابي آن منجر شود كه نتيجه اي بسيار پرهزينه در بر خواهد داشت. درك نحوه كار واتر پمپ هاي براي خنك كردن وسيله نقليه شما مهم است و شناختن علائم خرابي يا عدم عملكرد صحيح آن به منظور رسيدگي سريع به حل مسئله بسيار مهم تر است. در زير 5 علائم شايع خرابي واتر پمپ را با هم مرور خواهيم كرد:

درجه بالاي شاخص نشان دهنده دماي آب خودرو

بارزترين علامت خرابي پمپ آب، بالا رفتن دماي موتور است و معمولاً توسط يك چراغ هشداردهنده دماي موتور (يا نمادي با خطوط موج دار در آن) يا بالا رفتن دماي موتور در صفحه پشت فرمان نشان داده مي شود.

يك واترپمپ سالم با گردش مايع خنك كننده، موتور را خنك مي كند بنابراين يك واتر پمپ خراب باعث مي شود تا دماي موتور بالا رود. توجه داشته باشيد كه درجه حرارت در برخي از وسايل نقليه تا زماني كه دماي موتور به حد خطرناك نرسيده باشد از حد وسط بالاتر نمي رود، بنابراين هوشيار باشيد كه موقعيت شاخص نشان دهنده دماي خودرو نسبت به حالت قبلي خود در چه وضعيتي به سر مي برد.

تعميرواترپمپ ال نود | تعميرواترپمپ مگان | خرابي واترپمپ رنو | واترپمپ اصل رنو

خروج بخار از رادياتور

خروج بخار آب از جلوي خودرو در حالت حركت يا توقف مي تواند نشان دهنده دماي بيش از حد موتور باشد. در صورتي كه واتر پمپ به خوبي كار نكند مايع خنك كننده نمي تواند به خوبي در رادياتور گردش كند بنابراين مقداري از مايع خنك كننده بر اثر حرارت زياد تبخير مي شود.

تعميرواترپمپ ال نود | تعميرواترپمپ مگان | خرابي واترپمپ رنو | واترپمپ اصل رنو

تعميرواترپمپ ال نود | تعميرواترپمپ مگان | خرابي واترپمپ رنو | واترپمپ اصل رنو

 

در صورتي كه مشاهده كرديد كه بخار از جلوي وسيله نقليه بيرون مي آيد ، سريعاً خودرو را متوقف كرده ولي موتور را خاموش نكنيد، سپس با ريختن آب بر روي رادياتور سعي كنيد تا دما را پائين بياوريد، بعد از اينكه دماي رادياتور پائين آمد، موتور را خاموش كنيد. رانندگي با موتور بيش از حد گرم و به مدت طولاني مي تواند صدمات جبران ناپذيري ايجاد كند.

علت گرم شدن بيش از حد پيشرانه خودرو ممكن است عاملي غير از خرابي رادياتور يا ترموستات باشد اما نتيجه حاصل يكسان است. در صورتي كه يك نشتي كوچك در خودرو رخ داده باشد و امكان اضافه كردن مايع خنك كننده بيشتر را نداريد، خودرو را به نزديك ترين نمايندگي منتقل كنيد و يا از امداد خودرو كمك بگيريد.

 

 

سر و صداي غيرعادي

هرگونه سر و صداي ناله يا زوزه از ناحيه واترپمپ مي تواند نشان دهنده مشكل در قطعات داخلي واترپمپ مي باشد. در صورتي كه قطعات داخلي واترپمپ دچار مشكل شده باشند، بايد كل قطعه تعويض شود.

 

يكي از شايع ترين دلايل خرابي زودرس واتر پمپ سفت بودن بيش از حد تسمه تايم است لذا مي بايست نصب تسمه تايم توسط مكانيك دوره ديده و در نمايندگي هاي مجاز رنو انجام گيرد، از سپردن تعميرات به افراد غير متخصص و تعميرگاه هاي غير مجاز جدا خودداري نمائيد.

نشتي مايع خنك كننده

وجود مايع آبي، سبز و يا نارنجي روشن در زير قسمت جلوي اتومبيل شما پس از چند ساعت پارك شدن، ممكن است مايع خنك كننده خودرو باشد. اين مي تواند هنگامي اتفاق بيفتد كه واتر پمپ فرسوده و يا قطعه اي از آن كه وظيفه نشت بندي را دارد، دچار مشكل شده و يا پوسته واترپمپ دچار شكستگي شده باشد.

 

حتي اگر نشتي مايع مشاهده نمي كنيد، ارزش دارد كه به خود واتر پمپ (به خصوص اگر علائم ديگري مشاهده مي كنيد) نگاهي بيندازيد تا ببينيد كه آيا در وضعيت مناسبي به سر مي برد يا خير.

ميزان كمي از مايع خنك كننده مي توان در خارج از واتر پمپ خشك و سفت شود و همچنين موجب خرابي يا خوردگي شود.

بعضي از نشتها فقط در هنگام چرخش پمپ يعني هنگام كار كردن اتومبيل رخ مي دهد و برخي ديگر هنگام خاموش شدن ماشين ممكن است رخ دهند. دومي ناشي از معيوب بودن واتر پمپ نيست بلكه موضوع ديگري مانند وجود ايراد در رادياتور خودرو است.

 

ثابت نبودن شاخص دماي آب خودرو

سيستم خنك كننده كاملاً سالم، دما را در همه زمان ها در حد طبيعي نگه مي دارد. با اين وجود، يك واترپمپ معيوب مي تواند باعث شود كه عقربه نشان دهنده دما از حالت عادي به گرم و يا برعكس نوسان پيدا كند. وجود هرگونه ايرادي در قطعات سيستم خنك كننده موتور، مي تواند باعث بروز اين اتفاق شود، اگر چنين ايرادي را در خودرو مشاهده نموديد، سريعا با تعميرگاه رنو تماس بگيريد و يا به آن مراجعه نمائيد.

 

واتر پمپ اصلي رنو

قطعه اصلي مورد تاييد رنو علاوه بر اينكه ضمانت اين شركت را به همراه دارد، عمر بيشتري در مقايسه با قطعات غير اصلي و تقلبي نيز دارد و طبيعتاً از آنجايي كه هر خودروسازي بهتر از هر كسي محصول خود را مي شناسد در نتيجه قطعه مورد تاييد آن بهترين عملكرد را نيز در خودرو به همراه خواهد داشت.

به منظور تعويض واترپمپ رنو شما عزيزان ميبايست به مراكز تخصصي رنو مراجعه كرده تا از اصل بودن قطعه اطمينان حاصل كنيد.

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.