10 علت روشن شدن چراغ چك خودرو

تعمير انواع خودروهاي رنو

پنجشنبه ۲۷ اردیبهشت ۰۳

10 علت روشن شدن چراغ چك خودرو

۳ بازديد

علت روشن شدن چراغ چك خودرو دلالي متعددي مي تواند داشته باشد. اين موضوع يكي از مواردي است كه بسياري از رانندگان با آن درگير هستند و متافانه اطلاعات كافي در مورد آن ندارند. در اين مقاله با شما هستيم تا در مورد علت روشن شدن چراغ چك خودرو به بحث و بررسي بپردايم. در نظر داشته باشيد تعميرگاه تخصصي ايران رنو، متخصص در تمامي زمينه هاي تعمير خودروهاي رنو اعم از تعميرگاه رنو مگان، تعميرگاه رنو تاليسمان، تعميرگاه رنو داستر و … آماده ارائه خدمات به شما عزيزان مي باشد.

علت روشن شدن چراغ چك خودرو مي تواند متفاوت باشد اما تنها كاري كه مالك خودرو مي تواند انجام دهد اين است كه روشن شدن چراغ چك خودرو را ناديده نگيرد. نيازي نيست خودتان را نگران كنيد چرا كه تا حدودي مي توان علت روشن شدن چراغ چك خودرو را دانست. در اين مقاله با شما هستيم تا در مورد علت روشن شدن چراغ چك خودرو و راه حل هاي آن گفتگو كنيم. با ما همراه باشيد.

 

علت روشن شدن چراغ چك خودرو

يكي از چراغ هاي هشدار دهنده پشت آمپر كه روشن شدن آن واقعا نگران كننده است، چراغ چك خودرو مي باشد. روشن شدن اين چراغ به اين معني است كه مشكلي در سيستم شارژ و يا باطري خودرو ايجاد شده است كه مي بايست سريعا برطرف شود. در اين بخش به برخي از اين دلايل اشاره مي كنيم.

علت روشن شدن چراغ چك خودرو

علت روشن شدن چراغ چك خودرو

شل بودن بست هاي سرباطري

يكي از شايع ترين دلايلي كه ممكن است چراغ چك به دليل آن روشن شود، شل بودن بست هاي سر باطري است. بنابراين در صورتي كه مشاهده كرديد چراغ چك خودرويتان روشن است، بست هاي سر باطري را بلافاصله چك كنيد تا مطمئن باشيد كاملا سفت است.

سولفاته كردن سر باطري ها

از دومين دلايل روشن شدن چراغ چك خودرو مي توان به سولفاته كردن سر باطري ها اشاره كرد. در صورتي كه روي سر باطري سولفاته ببندد برق به خوبي نمي تواند عبور كند و در نتيجه چراغ چك خودرو روشن مي شود. اين مورد نيز از دلايلي بود كه خودتان به راحتي مي توانيد تشخيص دهيد.

خرابي دينام يا آلترناتور

سومين علت روشن شدن چراغ چك خودرو مي توان به خرابي دينام اشاره كرد. در صورتي كه دينام برق مورد نياز خودرو را تامين نكند، برق توليد شده ولتاژ استانداردي ندارد و نتيجه باعث روشن شدن چراغ چك خودرو مي شود. از ايرادات شايعي كه ممكن است در دينام ايجاد شود مي توان به تمام شدن ذغال دينام و خرابي در مجموعه ديودها يا ركتي فاير اشاره كرد.

پاره شدن تسمه تايم

يكي از مهم ترين دليل روشن شدن چراغ چك خودرو پاره شدن تسمه تايم است كه بسيار حساس مي باشد و تعلل در آن ممكن است ضررهاي جاني و مالي را به همراه داشته باشد. دينام نيروي چرخيدن خود را توسط تسمه از ميل لنگ مي گيرد و اگر تسمه پاره شود ارتباط ميان دينام و ميل لنگ قطع مي گردد در نتيجه برقي براي خودرو توليد نمي شود و چراغ دينام يا چراغ چك خودرو روشن مي شود.

كسب اطلاعات بيشتر: نمايندگي رنو سفران

قطعي در سيم دينام به باطري

در صورتي كه سيم رابط ميان دينام و باطري قطع گردد، دينام برق مورد نياز را توليد مي كند ولي به دليل قطعي در سيم، باطري شارژ نمي شود و در نتيجه چراغ دينام روشن مي گردد.

شل بودن درپوش باك بنزين

از متداول ترين علت روشن شدن چراغ چك خودرو مي توان به شل بودن درب باك بنزين نيز اشاره كرد. درپوش بخش مهمي از سيستم سوخت اتومبيل است. در صورتي كه درپوش كاملا بسته باشد مانع از بخار شدن سوخت مخزن مي گردد و به حفظ فشار كامل سيستم نيز كمك مي كند.

علت روشن شدن چراغ چك خودرو

علت روشن شدن چراغ چك خودرو

خرابي مبدل كاتاليزور

مبدل كاتاليزور، سيستم اگزوز خودرو و خروجي گازها را كنترل مي‌كند؛ به اين معنا كه مونوكسيدكربن حاصل از فرآيند احتراق را به دي‌اكسيدكربن تبديل مي‌كند. هر خودرويي كه با بنزين كار مي‌كند، مبدل كاتاليزور دارد. اين مبدل عملكرد ساده‌اي دارد و اغلب نمي‌توان از خرابي آن جلوگيري كرد (براساس ميزان كيلومتر طي شده بايد تعويض شود). انجام تعمير و نگهداري منظم و به موقع‌ (مانند تعويض روغن) جهت سالم نگه داشتن مبدل كاتاليزور اتومبيل بسيار مهم است. اگر به ندرت رانندگي مي‌كنيد و در بيشتر موارد خودروي شما در پاركينگ است، هر چند وقت يك‌بار در بزرگراه‌ها با سرعت مجاز رانندگي كنيد تا اطمينان حاصل شود كه مبدل كاتاليزور بسته نشده‌است. همچنين به صداهاي عجيب اگروز و رنگ غيرعادي دودي كه از آن خارج مي‌شود نيز دقت كنيد.

فرسودگي واير شمع ها

واير شمع ها نيروي برق را از كوئل به شمع منتقل مي كنند  و در صورتي كه واير به درستي كار نكند مخلوط سوخت و هوا در سيلندرها مشتعل نمي شود. در نتيجه سبب روشن شدن چراغ چك خودرو مي شود. علائم خرابي واير شمع‌ها شامل خام‌سوزي موتور در مصرف عادي، افت قابل توجه در عملكرد موتور و شتاب پايين خودرو است.

خرابي دريچه چرخش گاز اگزوز

سيستم چرخش گاز اگزوز‌ (EGR) مقدار اكسيد نيتروژن حاصل از موتور خودرو را كاهش مي‌دهد و به كاركرد بهينه آن كمك مي‌كند. اين سيستم، گازهاي اگزوز كه داغ هستند را به داخل محفظه‌هاي احتراق هدايت مي‌كند، كه باعث سوختن راحت بنزين مي‌شود. همچنين اين سيستم به كاهش انتشار گازهاي گلخانه‌اي به هوا نيز كمك مي‌كند. دريچه EGR مي‌تواند به‎‌طور كامل خراب شود و يا منافذ آن مسدود شود.

 

تماس با تعميرگاه تخصصي ايران رنو

تا بدينجا در مورد برخي از عوامل روشن شدن چراغ چك خودرو به بحث و تبادل نظر پرداختيم. همانطور كه اشاره شد روشن شدن اين چراغ حاكي از وجود ايراد در خودرو است و در نتيجه مي بايست حتما در اولين فرصت پيگيري شد. عزيزاني كه داراي خودرو رنو مي باشند در صورت مشاهده اين مورد مي توانيد با شماره هاي درج شده تماس حاصل نماييد و يا با مراجعه به تعميرگاه تخصصي ايران رنو مشكل ايجاد شده را برطرف كنيد.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.