سه شنبه ۲۵ اردیبهشت ۰۳

8 روش ويژه براي كم كردن صداي موتور خودرو

۲ بازديد

اگر صداهايي كه در خودرو به گوشتان برايتان مهم است حتما به فكر كم كردن صداي موتور خودرو خود افتاده ايد. براي علاقه مندان به خودروهاي نو هيچ لذتي بالاتر از كم كاركرد بودن آن و بي سر و صدا بودن موتور خودرو نمي باشد. البته ناگفته نماند كه بسياري از افراد براي تيونينگ خودرو خود صداي موتور را افزايش مي دهند اما اين مورد اندكي گوش خراش است. بسياري از مشترياني كه به تعميرگاه تخصصي ايران رنو مراجعه مي كنند از صداي زياد موتور گلايه مي كنند و به دنبال راهكاري براي كم كردن صداي موتور خودرو خود مي باشند.

صداي نرم موتور خودرو در هنگام گاز خوردن و شتاب گرفتن بسيار لذت بخش مي تواند باشد اما اين صدا با افزايش عمر خودرو تغيير كرده و مي تواند باعث آزار و آذيت صاحب خودرو شود در نتيجه به دنيال راه حلي براي كاهش صداي موتور خودرو خواهد بود. در صورتي كه به سر و صدا حساس باشيد قطعا صداي موتور ديگر خودروها نيز شما را آزار مي دهد. در اين مقاله ايران رنو همراه شما خواهد بود تا روش هاي كم كردن صداي موتور خودرو را براي شما بيان كند. شما عزيزان در صورت نياز به تعمير و سرويس خودروهاي رنو خود مي توانيد به مجموعه ايران رنو مراجعه كنيد و از خدمات اين مجموعه بهره مند شويد. تعميرگاه ال نود

روش هاي كم كردن صداي موتور خودرو

پيش از اينكه به بررسي روش هاي كم كردن صداي موتور خودرو بپردازيم بهتر است در ابتدا اين موضوع را بررسي كنيم كه آيا صداي موتور خودرو به تازگي افزايش يافته است و يا اينكه اين صدا قديمي مي باشد. اگر به تازگي صداي موتور خودرو شما افزايش يافته است در ابتدا مي بايست وضعيت ظاهري و فني خودرو را بررسي كنيد تا دليل ايجاد صداي ناهنجار را پيدا كنيد. اما در ادامه روش هايي را براي كم كردن صداي موتور خودرو شما بيان مي كنيم. با تعميرگاه ايران رنو همراه باشيد.

8 روش ويژه براي كم كردن صداي موتور خودرو

8 روش ويژه براي كم كردن صداي موتور خودرو

كسب اطلاعات بيشتر: سيستم EGR در خودرو چيست؟

صداي جيغ يا غژ غژ تسمه

يكي از موارد شايع صداي جيغ تسمه مي باشد. سياري از افراد به اين صدا اهميتي نداده و به رانندگي با خودروي خود ادامه ‌مي‌دهند. بهتر است بدانيد شايد  اگر نگاهي به تسمه خودروي خود بيندازيد، ‌مي‌توانيد از هزينه‌هاي بعدي جلوگيري كنيد. شايد برايتان سوال باشد كه چرا اصلاً تسمه خودرو به صدا ‌مي‌افتد؟ در بسياري از موارد كهنگي تسمه مي‌تواند عامل ايجاد سروصداي اضافه در محفظه كاپوت شود؛ همچنين خشك بودن يا جنس نامناسب تسمه نيز در ايجاد سروصداي اضافي بسيار موثر است. اگر تسمه كهنه يا داراي جنس نامرغوب باشد به‌طور قطع بايد آن را تعويض كرد.

حتما مي دانيد كه تسمه تايم خودرو در هر 60 هزار كيلومتر بايد تعويض شود. در صورتي كه زمان تعويض تسمه تايم خودرو خود را فراموش مي كنيد مي توانيد با يكبار مراجعه به ايران رنو، زمان مراجعه بعدي خود جهت تعويض تسمه تايم را از طريق پيامك دريافت كنيد.

ممكن است صداي تسمه دليل خاص ديگري داشته باشد كه اندكي توجه به آن مي‌تواند هزينه‌هاي ديگر را كاهش دهد. براي مثال امكان دارد غلطك تسمه سفت‌كن خودرو بسيار سفت يا بسيار شل تنظيم شده باشد كه در اين صورت از تسمه صداي ناجوري شنيده مي‌شود. گاهي اوقات نيز ديده مي‌شود كه تسمه به درستي در جاي خود قرار نگرفته است و بر اثر اصطكاك بين فولي‌ها و تسمه صدا ايجاد ‌مي‌شود. در اين موارد مي‌توان با رگلاژ كردن تسمه سفت‌كن يا جا انداختن درست تسمه از پاره شدن تسمه جلوگيري كرد.

صداي فس فس داخل موتور

معمولا در صورتي كه درون موتور لوله هاي كناري آن نشتي داشته باشد اين صدا ممكن است به گوش برسد. براي كنترل اين صدا هرچه سريعتر دست به كار شويد چرا كه ممكن است سيستم خنك كننده خودرو را به طور كامل از كار بيندازد. همچنين ممكن است لوله وكيوم خودرو آسيب ديده باشد كه بي‌اهميتي به آن موجب افزايش شديد سوخت خودرو خواهد شد. تعميرگاه مگان

در اين مورد بهتر است لوله‌هاي مربوط به بخاري و كولر را نيز تست كنيد. اگرچه نشت گاز كولر ظاهراً فقط منجر به كار نكردن كولر در محيط‌هاي گرم خواهد شد، ولي بايد بدانيد كه نشتي گاز كولر و كم شدن فشار آن باعث مي‌شود فشار مضاعفي براي خنك كردن به كمپرسور كولر خودرو وارد شود و احتمال آسيب‌ديدگي در قطعات كمپرسور يا خود كمپرسور بسيار محتمل خواهد بود.

صداي تق تق از سمت چرخ هاي خودرو

درصورتي‌كه با سرعت پايين در حال حركت هستيد و در پيچاندن فرمان صداي تق تق به گوشتان ‌مي‌رسد، ممكن است پلوس يا سر پلوس آسيب ديده باشد. بهتر است براي بازديد از پلوس و ديگر قطعات سيستم تعليق خودروي رنوي خود به مجموعه ايران رنو مراجعه كنيد. با روش هاي كم كردن صداي موتور خودرو در خدمت شما هستيم. شنيدن اين صدا از عقب خودرو مي تواند مربوط به ميل گاردان باشد.

8 روش ويژه براي كم كردن صداي موتور خودرو

8 روش ويژه براي كم كردن صداي موتور خودرو

صداي ناله در هنگام چرخاندن فرمان

از ديگر گزينه هاي كم كردن صداي موتور خودرو صداي ناله چرخاندن فرمان مي باشد. در بسياري از موارد ديده مي‌شود كه در حين پيچاندن فرمان صدايي شبيه به صداي ناله از درون كاپوت ماشين به گوش مي‌رسد. اين صدا به احتمال زياد مربوط به پمپ هيدروليك فرمان خودرو است. صداي ناله مربوط به پمپ هيدروليك خودرو مي‌تواند دلايل متعددي داشته باشد كه ازجمله آن مي‌توان به كم بودن سطح روغن هيدروليك در پمپ هيدروليك خودرو، خراب بودن اورينگ‌هاي داخل پمپ يا ضعيف عمل كردن پمپ هيدروليك خودرو اشاره كرد. معمولا در چنين شرايطي فرمان خودرو نيز به‌راحتي قبل عمل نمي‌كند.

كسب اطلاعات بيشتر: نشانه هاي تمام شدن صفحه كلاچ خودرو

صداي ضربه در محفظه زير موتور

صداي ضربه در محفظه زير موتور و داخل سيلندر خودرو مربوط به احتراق ناقص و انفجار درون سيلندر ‌است كه امكان دارد به‌دليل خرابي شمع يا عدم توانايي خودرو در برقراري تعادل بين مخلوط هوا و سوخت باشد. اين انفجار درون سيلندر در برخي از موارد قبل از مرحله جرقه‌زني اتفاق مي‌افتد كه مي‌تواند تايمينگ خودرو را برهم بزند. به‌طور معمول خودروهايي كه داراي احتراق ناقص و صداهايي شبيه به اين هستند قادر به حركت يكنواخت نيز نخواهند بود و موتور اصطلاحا شل و سفت مي‌شود و در نتيجه خودرو حركت يكنواختي نخواهد داشت.

صداي خرخر و ضربه اي منظم از درون موتور

در برخي از خودروها و به‌خصوص خودروهايي كه ميل سوپاپ آن‌ها بالا هستند، در موقع روشن كردن خودرو صداي خرخر منظمي به‌گوش مي‌رسد. در بعضي اوقات حتي ديده ‌مي‌شود كه اين صدا با گرم شدن خودرو يا افزايش دور موتور به‌طور كامل قطع مي‌شود. اين صدا معمولا مربوط به خرابي تايپيت يا خلاصي بيش از حد سوپاپ‌ها ‌است. براي رفع اين صدا بهتر است استكان‌هاي تايپيت خودروي خود را تعويض كنيد. تعميرگاه تاليسمان

8 روش ويژه براي كم كردن صداي موتور خودرو

8 روش ويژه براي كم كردن صداي موتور خودرو

صداي زوزه ديفرانسيل و گيربكس

وجود هرگونه ساييدگي يا آسيب ديدگي و ناهمواري يا شكستگي، باعث ايجاد صدايي شبيه به زوزه در حين حركت خواهد شد. در خودروهاي ديفرانسيل عقب در صورت خرابي، اين صدا از قسمت انتهايي خودرو شنيده مي‌شود و در خودروهاي ديفرانسيل جلو هم اين صدا را از قسمت گيربكس خودرو ‌مي‌توان شنيد. تنظيم نبودن كلاچ خودرو، تنظيم نبودن اهرم دسته دنده، خرابي ماهك‌ها و غلاف كشويي و برنجي‌هاي داخل گيربكس همچنين تعويض بي‌موقع دنده ‌مي‌تواند باعث آسيب‌هايي شود كه در نهايت منجر به شنيدن صداي زوزه‌اي از درون ديفرانسيل يا گيربكس خواهد شد.

كسب اطلاعات بيشتر: عوارض پاره شدن تسمه تايم خودرو

صداي تيز هنگام كم كردن سرعت و ترمز

اگر درمواقعي كه ترمز مي‌گيريد صداي تيز و گوش‌خراشي به گوشتان مي‌رسد، مي‌توانيد مطمئن شويد كه لنت‌هاي ترمز شما در حال تمام شدن است و لنت در حال تماس با ديسك‌هاي خودرو ‌خواهد بود. در بسياري از خودروها چراغي براي نشان دادن تمام شدن لنت تعبيه شده است. ممكن است اين چراغ بر اثر قديمي بودن خودرو اصلاً وجود نداشته باشد، همچنين امكان دارد تعميركار در هنگام تعويض لنت‌ها فيش و سيم اين هشدار دهنده را به‌درستي متصل نكرده باشد؛ بنابراين درصورتي‌كه صدايي مشابه اين صداها در هنگام ترمز گرفتن شنيده ‌مي‌شود سريعا براي سرويس يا تعويض لنت‌هاي خودروي خود به تعميرگاه مراجعه كنيد. بي‌اهميتي به تمام شدن لنت‌ها ‌مي‌تواند آسيب جدي به ديسك‌هاي خودرو وارد كند.

 

تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در مونوبلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.